nastopy_pl na syberii

Lokalizacja – Rosja, Republika Ałtaju, rejon Czemalski.

Na początku czerwca wysłannik nastopy.pl wysłany został w wyprawę na południe Syberii w góry Autaj. Tradycyjnie został przez nas wykorzystany i wyposażony w zestaw skarpet trekkingowych, które to dla nas właśnie opisuje.

Wyprawa na Syberię, to dwa tygodnie spędzone w ekstremalnych warunkach. Temperatura, waha się od 5 do 35C, słońce i deszcz tasują się ze sobą siedem razy dziennie, na łonie przyrody znajdziesz liście i korzenie nie tylko do parzenia czaju ale i na inne uciechy, a w nocy zwierzęta lasu „otaczają ślepimy” teren obozowiska,…. i wszędzie ta dzika, nieskażona nadmierną obecnością człowieka przyroda :).

kurhan syberia nastopy_plobozowisko syberia nastopy_pl
katunia oboz syberia nastopy_pldzikie konie syberia nastopy_pl

Ale do rzeczy , różne skarpetki trekkingowe, których tylko i wyłącznie używałem podczas tej wyprawy dały mi dobry pogląd na temat których, jak, gdzie i czy w ogóle stosować. Są faworyci lepsi i gorsi, ale po kolei postaram się opisać jak się zachowywały.

• Columbia Beartooth (kliknij na nazwę, by przejść do tej skarpety) skarpety bardzo dobrze dopasowują się do stopy, dobrze trzymający ale nie uciskający ściągacz to ich duża zaleta, do stosowania w każdych warunkach pogodowych. Stosowane długo nie wydzielają przykrych zapachów, bardzo uniwersalne nawet na co dzień czy do miasta, miłe w dotyku. Stosowałem je gdy było ciepło i zimno i nie odczułem dyskomfortu stóp.
  • Columbia Ice Fieldtrekkingi z wełną merino (nawet nie gryzą) i grubszym frotte. Bardzo ciepłe (dały radę ratować stopy w zimne noce). Nawet podczas przemoczenia skarpetki trzymają ciepło. Używane nawet kilka dni nie pachną brzydko i szybko schną. Przeznaczone bardziej dla bardziej wymagających podróżników, przy długich trasach i raczej zimowych warunkach.
  • Nordhorn Trekking Bambus nh7skarpety trekkingowe bambusowe, wygodne w użytkowaniu, nadające się dla każdego miłośnika pieszych wędrówek. Możliwe do użytkowania nawet na co dzień.
  • JJW trekking Deodorant Silversą bardzo ok, noga trzyma się w nich dobrze kilka dni i nic się z nimi nie dzieje. Nie wiem czy można to nazwać minusem ale raz jak mi przemokło wszystko to suszyłem je  przy ognisku i się po prostu stopiły w kilku miejscach – to pewnie przez to że mają poliester i stopiły się na plastik – były do wyrzucenia gdyż raniły stopy.
  • JJW Trekking Deodorantporównując je z modelem JJW Silver (powyżej), wybrałbym właśnie te skarpety, są sprawdzone i dobrze dają rade, elastyczny ściągacz i chyba bawełna sprawiają, że są bardzo komfortowe.
  • Filmar Expansive TRAVELto trochę mi nie pasowały, są za cienkie do butów za kostkę i z membraną Gore-Tex i bardzo się w nich noga ślizga (może ta membrana jest śliska tez, to przez to). Na krótkie trasy, raczej do półbutów. Może jak ktoś ma ciasno w bucie to niech próbuje, bardzo cienkie.
  • Bridgedale Endurance Trekkerwełna, bambus, zaawansowana budowa i topowa marka to ich zalety. Spisują się świetnie w marszu. Polecam bardzo, tylko sam bym nie kupił są mega drogie. Bardziej od nich wolał bym kupić Columbie i miał bym 3 pary 🙂

katunia syberia nastopy_pl

Podsumowując, wszystkie skarpety trekkingowe posiadały płaskie szwy nad palcami, żadna para nie uległa uszkodzeniu (jedna spaliłem ale to z mojej winy). Skarpety z wełną merino nie gryzły w stopy (czego to się trochę obawiałem). Niektórych używałem raz innych 4 dni, do jeszcze innych skarpet wracałem po tygodniu. Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe modele skarpet i zróżnicowane szczególnie warunki pogodowe, według mnie zwycięzca są,  the winner are, победитель … .

Columbia Ice Field

jeszcze na koniec kierownik obozowiska Siergiej, myśliwy i człowiek lasu ….

kierownik Siergiej nastopy_plkorona syberii nastopy_pl

… po zejściu ze szlaku Korona Syberii , niestety nie maja pojemności 0,5 litra – trudno co zrobić 🙂

8 komentarzy

stef · 11 października 2011 o 08:48

Czy Wełna Merino jest dobra na temperatury 35C?

Karisku · 11 października 2011 o 11:03

Wełna Merino doskonale izoluje stopy od warunków zewnętrznych. Tj. Nie dopuszcza zimna jak i ciepła do stopy. Stad też, np. w afryce po pustyni chodzą w kożuchu i czapce z wełny – by odizolować sie od nadmiaru ciepłą. Z kilku przyczyn nie polecam jednak skarpet zawartością wełny powyżej 60% – odpowiedni artykuł niebawem

Iza · 13 października 2011 o 08:06

Swietna opowiesc- az korci by zamowic niektore do testow.
Ja mam wlasnie pytanie dotyczace najlepszych skarpetek na moj „problem”.
Mam wysokie buty za kostke i one obcieraja na gorze- no tam gdzie konczy sie but a wystaje noga;) Ktore z nich maja tam najgrubszy material-tak zeby eliminowac troszke ten dyskomfort.? Kupilam skarpetki coolmaxowe z lidla i one srednio daja sobie z tym rade (choc komfort samej stopy jest ok). Prosze o odpowiedz. No i zazdroszcze wyprawy:)

Karisku · 13 października 2011 o 09:10

Przemyślałem sprawę i obadałem te modele skarpet jeszcze raz. Faktycznie w większości z nich obszar gdzie kończy się „wysoki but” nie jest tak gruba jak sama strefa ściągacza, ale ona jest trochę jednak wyżej. Columbia Beartooth ma ja wydłużoną ale to też będzie za mało. Wiec cały czas stawiam na Columboia Ice Field, gdyż te maja wzmacniacz golenia i w nich materiał jest tam właśnie najgrubszy – więc na te w tym przypadku bym stawiał 🙂

Iza · 13 października 2011 o 13:24

Dzieki za wskazowki:) To sie nazywa indywidualne podejscie!!!
Swoja droga znalazlam wasz sklep za posrednictwem ngt.pl . Chwalili sobie jakosc oraz obsluge. I chwala im za to 🙂

Karisku · 13 października 2011 o 13:55

Tak znamy się z ngt.pl i od nich też możesz wziąć kod zniżkowy na zakup skarpet u nas.

Benek · 13 października 2011 o 18:37

A co najlepsze , gdy ciepło nie jest problemem. Chodzi bardziej o wygode na wycieczki powiedzmy max kilku godzinne??

Karisku · 13 października 2011 o 19:18

Na krótkie wycieczki ja bym założył skarpetki Columbia Beartooth lub Nordhorn Trekking Bambus nh7 one są takie najbardziej uniwersalne, nie za grube nie za cienkie. Ja ich używam nawet na co dzień.
    Pozdr..

Możliwość komentowania została wyłączona.